Μια εικόνα των Κυθήρων το 1893

Τότε τα Κύθηρα είχαν 15.000 κατοίκους και υπάγονταν στο νομό Αργολιδοκορινθίας!

Με την έναρξη του Χειμώνα το 1893 άρχισαν τα βάσανα της συγκοινωνίας των Κυθήρων που την έχει αποκλειστικά η Αγγλική Εταιρεία «Τζων» με 3 ατμόπλοια ανεπαρκή. Ένα από αυτά, ο Ήφαιστος, με Έλληνα πλοίαρχο, κάνει 13 ώρες από Πειραιά- Κύθηρα. Οι Άγγλοι ενοικιαστές της Ελληνικής ατμοπλοΐας δεν είναι εντάξει στις υποχρεώσεις τους. Κατά τα κέφια των καπεταναίων είναι και οι προσεγγίσεις στα Κύθηρα. Γενικά η ατμοπλοϊκή συγκοινωνία των Κυθήρων εξαρτάται από την οικονομική δυσπραγία του κράτους, από τις ιδιοτροπίες των ορμητικών χειμερίων ανέμων, αλλά και από τα καπρίτσια των πλοιάρχων των ατμόπλοϊων που μπορεί να δώσουν σύνθημα να μην προσεγγίσει το πλοίο στα λιμάνια των Κυθήρων.

Για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν κομμένη και η τηλεγραφική επικοινωνία με τα Κύθηρα, διότι τα τηλεγραφήματα των Κυθήρων διέρχονται από τη γραμμή Μονεμβασίας Μολάων, που ήταν κατεστραμμένη. Έτσι ένα τηλεγράφημα από Κύθηρα-Πειραιά θέλει 5-6 ημέρες.

Εις τη θάλασσα μεταξύ Μαλέα και Κρήτης διενεργείται ελεύθερα και σε μεγάλη κλίμακα λαθρεμπόριο.

Εκτός από τη συγκοινωνία και την ταχυδρομική- τηλεγραφική υπηρεσία, οι Κυθήριοι παραπονούνται για την κατάσταση του οδικού δικτύου, για τα σχολικά κτίρια και για τη δημόσια ασφάλεια και τάξη. Ο Καραβάς, η Αγία Πελαγία, ο Αυλαίμονας, το Διακόφτι και άλλα χωριά των Κυθήρων στερούνται αμαξιτών δρόμων. Οι μισθοί των υπαλλήλων των Κυθήρων καθυστερούν 4 μήνες.

Το Φεβρουάριο κυκλοφόρησε η πρώτη Κυθηραϊκή εφημερίδα.

Κατά την περίοδο των Απόκρεω έγιναν 50 γάμοι και οι νεόνυμφοι κατά την παράδοση εκκλησιάστηκαν στα Μυρτίδια την Κυριακή της Ορθοδοξίας.

Οι σεισμοί στη Ζάκυνθο συγκίνησαν πολύ τους Κυθηρίους, οι οποίοι διενεργούν εράνους.

Η Κυθηραϊκή Αδελφότης Σμύρνης παρέδωσε στο Ελληνικό Προξενείο 120 Τουρκικά τάλληρα ως πρώτη δόση για τους σεισμοπαθείς.

Εκδηλώθηκε χολέρα στη Σμύρνη και τα καράβια που έρχονταν από Σμύρνη έμεναν σε καραντίνα 11 ημέρες.

Σπογγαλιείς από τη Βεγγάζη προσεγγίσανε στα Κύθηρα χωρίς υγειονομικές διατυπώσεις με κίνδυνο να μεταδώσουν τη χολέρα.

Στο τέλος του 1893 άλλαξε η κυβέρνηση και επελήφθη του συγκοινωνιακού, του οδικού δικτύου και της επισκευής των σχολείων. Η νέα κυβέρνηση προκηρύσσει μειοδοτική δημοπρασία για το συγκοινωνιακό και εμφανίστηκε η Αυστριακή του Λόυδ, που ανέλαβε τις άγονες γραμμές όπως και παλιότερα.

Το 1893 Γυμνάσιο στα Κύθηρα δεν υπάρχει. Υπάρχουν δημοτικά (στα Αρωνιάδικα φοιτούν 150 μαθητές!!) και υπάρχουν και δύο Ελληνικά σχολεία με δίδακτρα, ώστε πολλοί δεν μπορούν να συνεχίσουν. Για ανώτερες σπουδές όσοι έχουν οικονομική ευχέρεια πάνε στην Αθήνα, ή στην Ιταλία. Ένας αριστούχος απόφοιτος του σχολαρχείου 15 ετών με γαλλικά και ιταλικά ζητεί να μπει υπηρέτης στην Αθήνα για να συνεχίσει τις σπουδές του.

Το 1893 κλείνει το σχολείο της Μηλαπιδέας.